7.4.09

Çocuğun Duygu ve Düşüncelerini İfadesi

Çocuk küçük yaştan itibaren duygu, düşünce ve isteklerini ifade etme çabası içindedir. Çocuk olaylar karşısında duygularını çoğu kez davranış olarak gösterir. Çocuğa duygularını tanıması ve duygu, düşünce, isteklerini doğru şekilde ifade edebilmesinin öğretilmesi, çocuğun sağlıklı gelişimi için çok önemlidir.

Çocuğun duygu, düşünce ve isteklerini ifade edebilmesini desteklemek için anne-babanın yapabilecekleri;

  • Çocuğun kendine ait duygu, düşünce ve isteklerinin olabileceğini kabul etmelidir.

  • Çocuğun olaylar karşısında doğal olarak gelişen duygularını, çocuğun anlamasına, fark etmesine sabırla yardımcı olmalıdır.

  • Çocuğa duygularının (neşe, mutluluk, öfke, korkma vb.) doğal olduğunu, düşünce ve isteklerinin olabileceğini anlatmalıdır.

  • Çocuk anne-babanın davranışlarını örnek aldığı ya da taklit ettiği için, anne-babanın kendi duygu, düşünce ve isteklerini açıkça ifade edebilmesi çok önemlidir. Anne-baba duygu, düşünce ve isteklerini uygun bir dille ifade etmelidir. Böylece çocuk, kendiside duygu, düşünce ve isteklerini rahatça ifade edebilir.

  • Çocuğa duygu, düşünce ve isteklerini anlatabilmesi için gerekli kelime hazinesini kazandırmalıdır.

  • Çocuğa öfke, üzüntü, mutluluk, korku ve kırgınlık gibi temel duyguları günlük konuşmalarında telaffuz etmelidir.

  • Çocuğa duygu ile duygusunu ifade ettiği davranış arasındaki farkı anlatmalıdır.
    Örneğin: arkadaşı tarafından elinden oyuncağı alınan çocuğa sinirlenmesinin doğal olduğu anlatılmalı, ancak sinirlenmesi sonucunda arkadaşına vuruyorsa, vurmak yerine duygularını kelimelerle anlatmasının doğru olduğu öğretilmelidir.

  • Çocuğu duygu ve düşüncelerini ifade etmesi için cesaretlendirmelidir.

  • Çocuğun duygu, düşünce ve isteklerini ifade etme çabasına duyarlı olmalıdır.

  • Çocuğa kendini ifade edebilmesi için zaman tanımalıdır.

  • Çocuğun sözünü kesmeden söyleyeceklerini bitene kadar dinlemelidir.

  • Çocuğu dinlerken baş hareketleri, "hı-mm, evet, anlıyorum" gibi ifadeler kullanarak çocuğun anlattıklarını takip ettiğini göstermelidir.

  • Çocuğu dinlerken anne-baba kendisini çocuğun yerine koymalıdır. Çocuğun hissettiklerini hissetmeye, gördüklerini görmeye, çaba sarfetmeli, olaylara çocuğun dünyasından, onun gözüyle bakmaya çalışmalıdır.

  • Çocuğun hissettiklerini, düşüncelerini, onun iç dünyasında yaşadıklarını anlamaya çalışarak, anladıklarını sözcüklerle çocuğa ifade etmelidir.

  • Çocuğun söyledikleri bitince, söylediklerini kısaca tekrar etmelidir.

  • Çocuğun duygu, düşünce ve isteklerinin paylaşıldığını çocuğa dokunarak, sarılarak ifade etmelidir. (Beden dili).

  • Çocuğun söylediklerini dinlenirken göz teması kurup, bedenini çocuğa yöneltmelidir.

  • Çocuğu dinlerken dikkatini ona yöneltmeli, televizyon seyretme, gazete okuma, telefonla konuşma gibi iletişimi kesici davranışlardan kaçınmalıdır.

  • Evde alınan kararlarda çocuğun düşüncelerini de almalıdır.

  • Çocuğa resimli kitaplar okuyarak, çocuğun resimlerde gördüklerini anlatması için ortam hazırlamalıdır.

  • Çocuğu duygu, düşünce ve isteklerini arkadaşlarıyla oynayarak, resim yaparak, şarkı söyleyerek, dans ederek ifade etmesi için cesaretlendirmelidir.

  • Çocuk bir şey istediğinde, çocuğa o şeyi ne kadar çok istediğini anladığını göstermeli, yapılamayacak bir şeyse neden yapılamayacağını çocuğa açıklamalıdır.

  • Çocuk duygu, düşünce ve isteklerini ifade ettiğinde onu takdir etmeli, kutlamalıdır.

  • Çocuğu duygu, düşünce ve isteklerinden dolayı yargılamamalı, eleştirmemeli, suçlamamalıdır.

  • Çocuğu duygu, düşünce ve isteklerinden dolayı engellememeli, bastırmaya çalışmamalıdır.

  • Çocuğu daha olumsuz etkileyeceğini düşündüğünden dolayı üzüntü, keder gibi duygulardan uzaklaştırmaya, konu değiştirmeye çalışmamalıdır.

  • Çocuğun duygu, düşünce ve istekleri karşısında sorgulayıcı, öğüt verici yaklaşmamalıdır.

  • Çocuğun duygu ve düşüncelerini red etmemelidir. Korkan bir çocuğa "korkacak ne var?" demek gibi.

Duygu, düşünce ve isteklerini ifade edebilmenin çocuğa kazandıracakları;

  • Kendini ifade edebilme becerisi gelişir.

  • Konuşma yeteneği gelişir, kelime hazinesi zenginleşir.

  • Kendini değerli hisseder.

  • Kendine güveni artar.

  • Anlaşıldığını hisseder ve rahatlar.

  • Özgürce düşünme, karar verebilme ve bu kararların sorumluluğunu yüklenme becerisi gelişir.

  • Sorunlarıyla baş etme becerisi geliştirir.

  • Duygu ve düşüncelerini ayırt etmeyi, isimlendirmeyi öğrenir.

  • Olumsuz duygularını, davranışlarına yansıtmaz.

  • Çocukla anne-baba arasındaki ilişki güçlenir

  • Söyledikleri dinlenen, anlaşıldığını hisseden çocuk, kendisi de anne-babasını dinler ve anlamaya çaba gösterir.

  • Çocuğun diğer insanların da duygu ve düşüncelerini anlayabilme yeteneği gelişir.

3 yorum:

http.//belguzaranne.blogspot.com dedi ki...

merhaba sevgı dolu bır akşam dıleğiyle

denizinsandigi dedi ki...

merhaba arkadaşım uzun zamandır uğrayamadım kusura bakma işler nedeniyle.gönlünce geçireceğin güzel bir hafta diliyorum iyi geceler arkadaşım.

http.//belguzaranne.blogspot.com dedi ki...

merhaba huxur dolu bır akşam dıleğiyle sevgıler

EĞLENCE